Amire minden használt autóban sokat fogsz költeni

július 12, 2017
Posted by: adnetmedia

Nemrég kuplungot kellett cserélni Ford Focusunkon, ami felvetett pár kérdést. Utángyártott legyen, kis szervizbe vigyem vagy jobban megéri a márkaszerviz? És mennyibe kerül a kuplungcsere más használt autókhoz?

Második generációs Ford Focusunk nemrég félreérthetetlenül tudtunkra adta, hogy 12 év után ideje cserélni a kuplungot. Nagyobb gázra csak a motor pörgött fel, az autó nem gyorsult arányosan, mintha enyhén benyomott kuplungedállal vezetnénk. Egy szót sem szólhatok, mert a gyári kibírt 210 000 kilométert.

KÜLÖN VAGY SZETTBEN OLCSÓBB A KUPLUNGKÉSZLET?

Utánanéztem az alkatrészáraknak. Utángyártott, de minőségi cuccokból kerestem komplett szettet és külön kuplungtárcsát, kinyomócsapágyat és kuplungszerkezetet is. Az egyik logika szerint egyben tuti olcsóbb, mert mennyiségi kedvezmény jár a három alkatrésszel. A másik szerint csomagban tuti drágább, mert a kényelmes vevők úgyis szettet kérnek.

Megjött a gyári kuplungszett, Sachs-gyártmányú

A LUK sok autógyárnak beszállítója, az ő kuplungszettjüket 115 000 forintért hozta az egyik webáruház. Külön-külön kuplungtárcsát, kuplungszerekezetet és kinyomócsapágyat az általam ismert jobb márkákból nem találtam. A Sachs-LUK kombó ára 8000 forinttal volt a teljes LUK-kuplungszett alatt, de ezért a különbségért nem akartam kockáztatni, hogy valami richtig ne passzoljon össze.

MASZEK MUNKADÍJ: 30-50 000 FORINT

A munkadíjra rákérdeztem több maszek autószerelőnél. Jellemzően öt és fél-hat órát számolnak fel rá, de benne van a pakliban, hogy ennél hosszabbra nyúlik a munka, ha a 12 éves, 210 000 kilométert futott autóval adódik valami kellemetlenség. Ha számlát kérek, akkor rögtön ráugrott volna a 6000 forintos óradíjra az áfa, így már 7620 forintról lenne szó és nagyjából 40-45 000 forintos munkadíjról. Mivel a nagyobb szervizek és a márkaszervizek is külön kérés nélkül adnak számlát, ezt az árat érdemes a díjaikhoz hasonlítani.

Maszek műhelyben a 115 ezres kuplungszett beszerelése nagyjából 45 000 forintba került volna, a márkaszervizben az egész kijött 125 ezerből
Maszek műhelyben a 115 ezres kuplungszett beszerelése nagyjából 45 000 forintba került volna, a márkaszervizben az egész kijött 125 ezerből

A Ford honlapján 124 900 Ft szerepelt a kuplungcserére Motorcraft-csomagban. Felhívtam egy márkaszerviz munkafelvevőjét, hogy mennyi lenne a munkadíj, amire azt válaszolta, hogy benne van, csomagban, áfástul ennyi. Ez az összeg ráadásul fix, bármilyen szerelési nehézség adódna, az a szerviz kockázata és a gyári alkatrészekre két év garancia. Kértem is gyorsan egy időpontot.

NAGY MUNKA KUPLUNGOT CSERÉLNI

Kuplungot cserélni összetett feladat. A motort és a váltót szét kell húzni, a motort minimum meg kell billenteni és a bakjairól lelazítani és a váltót le kell venni. „1. Áramtalanítás, indítómotor-lekötés, az akkumulátor és az akkutálca kivétele. 2. A motort minimum meg kell billenteni és a bakjairól lelazítani. 3. A váltóolaj leengedése, a féltengelyek kihúzása majd kiszerelése. 4. A motor felkötése és megbillentése, a sebességváltó leszerelése. 5. A kuplungtárcsa, a kinyomócsapágy és a kuplungszerkezet cseréje. 6. Visszafelé ugyanez, plusz a kuplung hidraulika-rendszerének feltöltése és légtelenítése” – sorolja a kuplungcsere etapjait Gyenge Renátó, az Üllői úti Ford Petrányi szervizvezetője.

Fent a kettős tömegű lendkerék egy dízel Mazdából, jobbra a kuplungszerkezet, lent a tárcsa. Egy dízelre ez a munka 350-500 ezer forintos tétel a lendkerék ára miatt

Fent a kettős tömegű lendkerék egy dízel Mazdából, jobbra a kuplungszerkezet, lent a tárcsa. Egy dízelen a kuplungozás 350-500 ezer forintos tétel a lendkerék ára miatt, de ez az alkatrész egyre több benzinesben is megtalálható. Az összes E46-os BMW egy korai példa, de a turbós benzines C Vectrákban is van

Az akkusaru levétele miatt a munka végén vissza kell írni a rádiókódot, amit a márkaszerviz le tud kérdezni, ha nem tudja az ügyfél. Nekünk megvan a kódkártya, de a számsort elküldtem az összes e-mail címünkre, hogy biztosan megmaradjon.

MI LESZ AZ ADÓHENGERREL?

Sok autós nem tud létezéséről, de ahányszor csak benyomjuk a tengelykapcsoló pedált, a kuplunghoz tartozó adóhengert, szakmailag téves elnevezéssel felső munkahengert is megdolgoztatjuk. Ez az alkatrész sem él örökké, kuplungozáskor indokolt lehet cseréje. „Ügyfeleink többnyire nem kérik a belső térben, a kuplungpedálnál lévő adóhenger cseréjét, ám az új kuplungszett beépítése után folyhat belőle az olaj, ami végül kikényszeríti a cserét” – tudtam meg Nagy Krisztiántól, az AutoCris szervizvezetőjétől. Az alkatrész maradék élettartama bizonytalan, ami persze egy használt autó összes alkatrészére igaz.

Fent a kinyomócsapágy, alatta a kuplungszerkezet, takarásban alatta az új kuplungtárcsa. A felső kuplungmunkahenger is cserére szorulhat, ami nincs benne a készletben

Fent a kinyomócsapágy, alatta a kuplungszerkezet, takarásban alatta az új kuplungtárcsa. A pedáltérben lévő adóhenger is cserére szorulhat, ami nincs benne a készletben

Minorics Norbert javasolni szokta az adóhenger cseréjét, mert a kuplungozással együtt kevesebb szereléssel, kevesebb pénzért kivitelezhető. „Időnként a régi munkahenger meleg időben még jó, aztán hidegben bent ragad a kuplung. Ez előfordulhat melegből hidegbe érve, télen a fűtött garázsból elindulva is” – tapasztalja a Ferihegy Autó szerviz- és vevőszolgálati vezetője. A Golf V esetében az adóhenger cseréje alkatrésszel és munkadíjjal körülbelül 50 000 forintos tétel a 250 ezres kuplungozáson felül. Tudjatok róla, hogy ez is okozhat bosszúságot.

Szükség van az elektromos ablakok újraprogramozására is, különben nem szaladnak végig egy húzásra a becsípődésgátlós üvegek. Emlékeim szerint a kettes Focuson ehhez elég teljesen leengedni majd felhúzni az ablakokat, elengedni a kapcsolót és utána legalább három másodpercig húzni felfelé. Az ablakok programozására már az összerakott autó próbaútján kerül sor. Nagyobb szervizmunkák után a próbamester ellenőrzi az eredményt, a szakember több évtizednyi fordos tapasztalattal a kezében és lábában ül a volánhoz.

Ebből a képből látni, miért kerül többe a jobb oldali első féltengely. Sok orr-keresztmotoros autóban hosszabb a jobb oldali féltengely a balnál, mert a motortömb menetirány szerinti bal oldalán van a kuplung és a váltó
Ebből a képből látni, miért kerül többe a jobb oldali első féltengely. Sok orr-keresztmotoros autóban hosszabb a jobb oldali féltengely a balnál, mert a motortömb menetirány szerinti bal oldalán van a kuplung és a váltó

Mindent rendben talált, én pedig a célba vettem a pénztárt. 129 000 forintról szólt a javítási árajánlat, végül 124 629 forintot húzott le a pénztáros hölgy a kártyámról. Sosem jön jól ez a kiadás, de a kuplung álomfinoman működik azóta, a különbséget falábú autógyilkolók is érzékelnék. Vajon mennyibe kerül ez a munka máshol?

MegosztásShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on Twitter